donderdag 4 maart 2021

Hoeveel impact heeft vegetarisch eten op je ecologische voetafdruk?

Na het meten van mijn ecologische voetafdruk bleek dat ook die van mij te groot is, met name op het gebied van voedsel. En omdat ik al regelmatig uit mijn volkstuin eet en let op het aantal kilometers wat onze voedingsmiddelen hebben afgelegd, komt dat in mijn geval vooral door het eten van dierlijke producten.

Van mijn totaalscore van 3,2 hectare, is 1,7 ha afkomstig uit de categorie voedsel, best veel! Dan vraag je je af: hoeveel valt er te 'winnen' met vegetarisch eten? Het antwoord op deze vraag dacht ik wel even te kunnen uitrekenen, maar het blijkt ingewikkelder dan ik had gedacht.

Volgens de informatie die ik vond bij Milieu Centraal is de impact afhankelijk van de manier waarop je het vlees vervangt. Kaas, eieren en vervangers op soja-basis hebben bijvoorbeeld meer milieubelasting dan peulvruchten.

Ook bij het Voedingscentrum kun je een test doen waarmee je je voedselafdruk kunt berekenen. Deze kwam bij mij met 1,3 ha iets lager uit dan bovenstaande test, maar bij de tips viel te lezen dat ik ongeveer 18% zou kunnen besparen door minder vlees te eten. En dan met name rund- en varkensvlees, want daarvan is de impact groter dan die van gevogelte.

Het is nog niet zo eenvoudig als het lijkt, daarom maar even met het boerenverstand: dat voor het kweken van een kilo rundvlees meer oppervlakte en water nodig is dan voor het kweken van een kilo bonen, kan ik begrijpen. En dat het daarom zinnig is om af en toe het vlees te vervangen door peulvruchten, ook.

In de zomer gaat vegetarisch eten me veel gemakkelijker af, dan eten we vaak maaltijdsalades en dan mis ik het niet zo. Maar in de winter staat er toch vaker stamppot op het menu, waardoor je het vlees wel echt mist, vind ik.

Maar we gaan het proberen, met kleine stapjes tegelijk. Ik heb al wat recepten verzameld op mijn pinterest-bord, maar ik kan er zeker nog meer gebruiken! Jullie favoriete vegetarische recepten zijn dus van harte welkom! ;)

Photo by LUM3N on Unsplash



3 opmerkingen:

  1. 18% is een leuke winst moet ik zeggen. Dankjewel voor het uitzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet sinds twee jaar vegetarisch en ik miste vooral de spekjes, rookworst en het draadjesvlees. Dat is zo lekker Hollands hè.
    Ik gebruik nu voor die dagen de vega rookworst van de Hema en gebruik vega shoarma (lekker zout) als vervanging voor spekjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...