zondag 28 februari 2021

Nieuwe of gerecyclede keuken en kijktip

Een paar jaar geleden kocht ik het huis waar we nu wonen. Een echte opknapper. Er is al van alles aan gebeurd, ieder jaar rond de tijd dat het vakantiegeld wordt uitbetaald, heb ik een grote klus aangepakt. De badkamer was meer dan retro en de tegels kwamen je tegemoet vallen, de tuin was een speelplein met verschillende kleuren stoeptegels en ook isolatie was hard nodig. Met heel veel sparen en creatieve oplossingen zijn deze klussen geklaard.

Voor dit jaar staat de keuken op de nominatie. Die is al zeker 25 jaar oud, de koelkast loopt op zijn eind en roze tegels zijn niet helemaal mijn ding ;)

Alleen komt er een kink in de kabel:

dit jaar heb ik maandelijks minder te besteden, dus kan ik ook een stuk minder sparen. En een beetje keuken kost toch flink wat meer dan het vakantiegeld.

Er moet ook wat apparatuur worden vervangen, dus qua budget valt een keukenzaak al af. Daarom had ik op papier al een keuken in elkaar gepuzzeld bij een groot woonwarenhuis, die je dan thuis zelf in elkaar kunt zetten. Dat was al aanzienlijk goedkoper, maar toch minstens 2 tot 3 jaar aan vakantiegeld.

Stug doorsparen, dacht ik, dan komen we er uiteindelijk wel. Maar door het kijken van de serie "How to live mortgage free with Sarah Beeny" (op Netflix) ben ik gaan twijfelen. Is nieuw eigenlijk wel zo nodig? 

In de serie worden per aflevering verschillende mensen gevolgd, die andere dan doorsnee keuzes maken op het gebied van wonen. Ze kiezen ervoor om zonder hypotheek of huurverplichtingen door het leven te gaan, waarvoor ze vaak hele creatieve keuzes hebben gemaakt. Dit geeft ze financiële vrijheid, waardoor ze hun leven zo kunnen inrichten als ze zelf willen.

Dit is ook één van de redenen waarom ik met dit blog ben begonnen: meer financiële vrijheid, waardoor ik meer tijd kan besteden aan de dingen die voor mij belangrijk zijn. Misschien ben ik met de ideeën voor een nieuwe keuken wat van dat pad afgedwaald. De gemakkelijkste keuze is meestal niet de goedkoopste, dus misschien moet ik zelf ook weer even wat creatiever worden. Er zijn genoeg mensen die hun bijna nieuwe keuken vervangen om wat voor reden dan ook, er zijn er genoeg te vinden voor een prikkie. En in de serie heb ik ook genoeg voorbeelden gezien van op z'n minst heel gezellige en soms hele mooie keukens van gerecycled materiaal. In elk geval het overwegen waard. 

De serie is wat mij betreft echt een aanrader. Al zit ik hier voorlopig prima met hypotheek, ik vind het altijd leuk om te zien hoe mensen hun eigen pad volgen, buiten de gebaande paden. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...