donderdag 13 oktober 2011

Zelf wasmiddel maken

Ik heb er al veel over gelezen op andere blogs, en besloten zelf ook maar de sprong te gaan wagen, en gisteren heb ik voor het eerst zelf wasmiddel gemaakt.

Hiervoor heb ik gebruikt:
40 gram geraspte sunlight zeep
40 gram soda
2,5 liter water
lege wasmiddelflessen



Naast het feit dat je precies weet wat erin zit, is het beduidend goedkoper dan de wasmiddelen uit de supermarkt. En ik hoop ook milieuvriendelijker, maar dat weet ik niet precies.
Ik heb even de kostprijs hiervan berekend:
140 gram sunlight zeep kost ongeveer 89 cent, en een kilo soda kost 87 cent.
Voor mijn hoeveelheden kostte de zeep 26 cent, en de soda 3,5 cent. Dus in totaal kost de hele oefening me nog geen 30 cent, de kosten voor het water buiten beschouwing gelaten.

Ik heb vandaag m'n eerste was gedaan met 50 ml, maar ik denk eerder 75 ml per wasbeurt nodig te hebben. Dan kan ik van mijn 2,5 liter dus ruim 30 wasjes doen, dat komt dan op precies 1 cent per was.

Even afgezet tegen gekocht wasmiddel: ik kocht altijd a-merken in de aanbieding, dan kwam ik ongeveer op 4,50 per 30 wasbeurten. Dat is 15 cent per was. Lijkt me toch een prima besparing!

Hoe ik het heb gemaakt: ik las vanalles over gekochte zeepvlokken en opwarmen in pannen, maar het kan allemaal veel simpeler.
Het zelf raspen van de zeep ging veel makkelijker dan ik had gedacht. Gewoon met een grove rasp, en het viel zo uit elkaar in gruis:

Vervolgens heb ik het in een emmer gedaan, een liter kokend water toegevoegd, en vervolgens geroerd met een garde:


Daarna de soda toegevoegd, en geroerd tot het was opgelost. Daarna nog 1,5 liter koud water erbij, geroerd en even laten staan. En tenslotte in de lege flessen gegoten:


Een kind kan de was doen, zo simpel was het. Het wordt wel een dikke massa, dus heb ik het met een lepel in een wasbolletje gedaan. En de was werd heerlijk fris, zonder overdreven geurtjes. Kortom: experiment geslaagd!


NB. Wil je weten hoe het afgelopen is? Klik dan hier.

Meer lezen over besparen, overzicht in je geldzaken en bespaartips? Kijk dan ook eens op mijn nieuwe blog: wie niet rijk is moet slim zijn!

9 opmerkingen:

  1. Ja, fijn hè? Ik gebruik alleen voor de wolwas nog speciaal wolwasmiddel (van Ecover).
    Als je geen zeepaanslag wilt in de machine kun je de was het beste naspoelen met een scheutje gewone azijn. Dan ontkalkt de wasmachine ook gelijk en de was wordt er zachter van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het echt een enorme besparing als ik het zo lees. Maar tegelijkertijd zou ik dat lekkere geurtje tijdens het ophangen van de was wel missen, denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een tip voor de witte katoenen was, daar kun je een schepje zuurstofbleekmiddel bij doen (te koop van Sonet of Ecover) dan voorkom je een grauwsluier. Voor de frisse geur kun je een paar druppels etherische olie naar keuze toevoegen, bijvoorbeeld van Chi, die zijn natuurzuiver.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al een hoop geprobeerd maar dit nog niet. Het is goed uitgelekt dus misschien moet ik de sprong maar eens wagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het gevoel dat ik het kan ruiken! Het ziet er in ieder geval heerlijk fris uit.

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor een lekker luchtje kun je er een stukje zeep van je favoriete geur doormengen, of een beetje parfum.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor een lekker luchtje kun je er een stukje zeep van je favoriete geur doormengen, of een beetje parfum.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Js ik lees dat je net zoveel soda als zeep erbij doet, ik had op eenandere site gelezen dat dat minder kan voor de bonte was.en wel evenveel voor de witte was.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...