zaterdag 12 november 2011

Dag 5, 6 en 7, en hoe je zelf een olijfolie-lampje maakt

De NIW is alweer bijna voorbij. Donderdag ging over energie, vrijdag over water en vandaag over iets goeds doen. Helaas hadden we de afgelopen dagen niet zoveel tijd om ons in energie en water te verdiepen, maar dat gaan we zeker nog doen. Wel hebben Mr. Green en ik samen een olijfolie-lampje geknutseld, of is het olijf-olielampje? Hieronder volgt de beschrijving.

Vandaag was de dag om iets goeds te doen. Nu is het met twee kleine kinderen en een baan buitenshuis niet zo eenvoudig om vrijwilligerswerk te doen, maar wel heb ik mijn eerste Kiva-lening uitgeleend. Kiva is een organisatie die bemiddelt in micro-kredieten. Je kunt dus zelf bepalen aan welke persoon je je geld uitleent. Deze betaalt de lening (als het goed is) weer aan je terug, waarna je vervolgens weer iemand anders kunt helpen met een lening, als je dat wilt. En je kunt al geld uitlenen vanaf $25.

Goed, nu hoe we het lampje hebben gemaakt:
Hiervoor hebben we gebruikt:
- een leeg en decoratief potje (van de appelstroop)
- een ijzerdraadje (wij gebruikten een reststukje electradraad, waarvan we het plastic hebben afgehaald)
- een restje koord
- olijfolie

Van het ijzerdraadje maak je een spiraalvormig houdertje voor het lont. Knijp het bovenin een beetje dicht, zodat het lont er niet uit kan vallen. Hang het lont in het houdertje, en zet het geheel in het potje.
Vul het potje met olijfolie, en laat het 'lont' zich ongeveer een halfuurtje volzuigen met olie. En nu kun je het aansteken. Echt, zo simpel is het. En zie hier het resultaat:

Klaar voor een romantisch low-impact avondje.
Het lampje staat op een bord, omdat Mr. Green bang was dat het glas zou basten van de hitte, maar dat viel reuze mee. Als je maar een breed genoeg potje neemt. Achteraf had ik het handiger gevonden als we een potje hadden genomen met een schroefdop, want dan kun je 'm na gebruik afsluiten.

Restje koord wordt lont.

IJzerdraad wordt houder voor het lontje.





7 opmerkingen:

  1. En dat bovenste puntje knijp je dus dicht met het lontje er tussen? Leuk zeg, ga ik ook proberen met lege potjes. Ruikt je huis trouwens niet naar pannenkoeken na een avondje no-impact verlichting?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee dat olijfolie-lampje, dat ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, ik wist echt niet dat dat kon met olijfolie. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig idee, ik doen hoor en geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg! Ik ga het ook eens proberen. Ik vroeg me ook wel af of het niet heel erg geurde, of valt dat mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. CasaDiMama:
    Aah hij is leuk! Ik word al blij van het pitje van mijn oliestelletje. Ook zo knus.Dus deze ga ik zeker maken.
    Daarbij komt dat het ook een goeie besparing is, want waxinelichtjes zijn naast de troep die het levert om ze te maken ook nog eens best duur!
    Goeie tip van Kiva trouwens. Ik ga me er eens in verdiepen.
    Warme groet uit de casa!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Valhalla: geen pannenkoekenlucht hoor.
    @llmm: olijfolie ruik je niet zo. Als je dat wel wilt, kun je een paar duppels etherische olie toevoegen.
    @ Jolanda: je kunt volgens mij iedere soort plantaardige olie gebruiken. Van zonnebloemolie schijnt je huis wel naar popcorn te gaan ruiken. Ik heb gelezen dat olijfolie het minste ruikt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...