maandag 5 april 2021

Slakken bestrijden - dit werkt wél

De moestuin loopt dit jaar behoorlijke vertraging op. We zijn inmiddels wel uit quarantaine, maar ik ben nog verre van fit, zwaar werk in de moestuin moet echt nog even wachten. Wel staan er al een hoop bakjes in alle vensterbanken met voorgezaaide plantjes. Hopelijk kan ik de achterstand daar later nog wat mee inhalen. Tenminste, als ik mijn afweergeschut tegen slakken ook op tijd op orde heb! 

Voordat ik mijn 'echte' moestuin had, modderde ik wat aan in mijn achtertuin. De oogst liet meestal aardig te wensen over, want meestal werd ik ingehaald door (naakt)slakken. Ik weet niet hoeveel middeltjes en tips ik heb geprobeerd, maar niks hielp. Ook dit kansloze project niet.

Nu hoor ik je denken: als het in je eigen achtertuin al niet lukt om de slakken bij je sla weg te houden, hoe moet dat dan met een volkstuin? Nou, dat zal ik je vertellen. In het eerste jaar ging het gelijk helemaal mis. Er was namelijk een enorme slakkenplaag, die zelfs de meest ervaren tuinders op het complex tot wanhoop dreef. Ze vraten alles op, ook waar ze normaal gesproken niet van houden. Alles met de grond gelijk. Iedereen was in de weer met potjes bier, slakkenkorrels, aaltjes, of gaf het gewoonweg op. Zoveel slakken hadden ze nog nooit gezien. 

En ik ook niet, moet ik je zeggen. Potjes bier hielpen daar echt niet tegen hoor. Dat is leuk als je een handjevol wil vangen, maar voor deze slakken explosie zouden we al gauw een aantal kratten nodig hebben. Er was zwaarder geschut nodig. En dat heb ik ontwikkeld, in dat jaar. Wat mij betreft de ultieme methode om slakken te bestrijden.


Het geheim? Een gecombineerde aanpak: een combinatie tussen voorkomen, damage control en knoflook. Leg ik verder uit.

Slakken leggen hun eitjes in april. Eind april/begin mei komen die eitjes uit, en barst het los, tenzij je ze voor bent. 

Stap 1: zorg dat je begin april al zoveel mogelijk slakken weghaalt, zodat zo min mogelijk exemplaren zich kunnen gaan voortplanten. 'Weghalen' laat ik in dit geval even open. Er zijn mensen die ze vangen en elders uitzetten, maar dat vinden mijn 'collega's' op de tuin wellicht niet zo'n fijn plan. Ik zal niet teveel in detail treden, maar ik ga voor een snelle dood, het idee van een guillotine. 

Stap 2: zorg dat er zo min mogelijk schuilplaatsen zijn waar ze zich kunnen ophouden. Houd eventueel gras kort, en laat zo min mogelijk spullen slingeren waar ze onder kunnen gaan zitten. Check regelmatig onder potten, stenen, planken en laaghangend blad, en haal alle slakken weg die je tegenkomt. Dit moet je het hele tuinseizoen blijven doen, het liefst na een regenbui of in de ochtend, als het nog vochtig is van de dauw. Een slijmspoor verraadt waar ze zitten... 

Stap 3: bescherm alles wat je dierbaar is met knoflookextract (recept volgt onderaan). Slakken hebben een enorme hekel aan knoflook. Door hiermee te sproeien, ruikt het naar knoflook en gaan ze een straatje verder. Het schijnt zelfs ook zo te zijn dat slakkeneitjes niet uitkomen, wanneer ze besproeid zijn met knoflook extract. Dus is mijn strategie: van begin april tot begin mei wekelijks alle grond besproeien met knoflook extract. Let daarbij wel op dat wanneer er al planten staan, je alleen tussen de planten sproeit. Niet alle planten kunnen er namelijk even goed tegen. En sproei bij voorkeur bij droog weer, anders heeft het niet zoveel zin. In de loop van het seizoen af en toe herhalen, afhankelijk van het weer en de mate van overlast.


Recept voor knoflook extract

Pel de tenen van een hele bol knoflook en snijd deze in grove stukken. Doe ze in een pannetje met 1 liter water en breng dit aan de kook. Laat een paar minuutjes koken en laat vervolgens afkoelen. Zeef het vocht en vang het op in een lege fles. De laatste stap niet vergeten: zet op de fles wat erin zit! Dit spul is genadeloos... Houd er rekening mee dat wanneer je het pannetje binnen op het fornuis zet, je huis behoorlijk gaat stinken. Je doet dit dus beter niet vlak voordat je een feestje geeft...  Op een campingbrander in de tuin is ook een goede optie. Zelf kook ik het wel binnen (bij mooi weer en met ramen en deuren open), maar laat ik het buiten afkoelen. Bijkomend voordeel: mocht je vliegen in huis hebben, dan vertrekken die gelijk rechtsomkeert.

Ik bewaar het extract in een lege frisdrankfles (die ik daarna dus ook niet meer inlever). Zeven doe ik door een koffiefilter in een trechter die ik ook niet meer in de keuken gebruik (maar waar ik de ruitensproeiervloeistof van de auto mee bijvul).

Hoe te gebruiken

Nu komt het belangrijkste: dit knoflookextract is zo geconcentreerd dat je het behoorlijk moet verdunnen. Ik gebruik ongeveer 1 eetlepel extract op 10 liter water. Als ik de gieter heb gevuld met water, doe ik er een klein scheutje extract bij. En dus alleen op de grond gieten, niet op de planten en al helemaal niet op zaailingen.

Het is even een vies werkje, maar daarmee heb je ook wel een heel krachtig wapen in handen. In het jaar na de plaag (waarin in een droge nazomer de populatie overigens vanzelf ook al wel enigszins is afgenomen) heb ik het vanaf het begin rigoureus aangepakt op de manier die ik zojuist heb beschreven. Ik vond nog af en toe een enkele slak, en ik heb niet meer dan een kropje sla en een paar courgettes hoeven inleveren (die bij de courgettes was een ware Houdini, het duurde even voor ik zijn schuilplaats had gevonden). Mijn buren daarentegen hadden nog wel veel last van slakken, dus blijkbaar gaan ze echt een deurtje verder!

Kortom: een milieuvriendelijke en goedkope, maar wat mij betreft zeer effectieve methode. Ik ben benieuwd of het bij jou ook zo goed werkt als in mijn tuin!

Meer lezen over besparen, overzicht in je geldzaken en bespaartips? Kijk dan ook eens op mijn nieuwe blog: wie niet rijk is moet slim zijn!



4 opmerkingen:

  1. Hallo ik heb thee lichtjes leeg in twee gevouwen en aan een draad gerijgt en overal tussen gelegt en daar kruipen niet over en het oogt nog mooi ook gr Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bedoelt zo'n leeg plastic kuipje waar het theelichtje in zit? Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. s avond laat als het donker is met 1 schijn werper dan lopen ze

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...