zaterdag 12 april 2014

Tips voor de luie huisvrouw - deel 4

Voor degenen die dachten dat het er nooit meer van zou komen (beter laat dan nooit), nummer drie van de basisregels voor de luie huisvrouw:


Maak gebruik van 'verloren tijd'.

Er gaan 24 uren in een dag, en je kunt die uren maar 1 keer benutten. Van die tijd gaat ongemerkt best veel verloren, bijvoorbeeld aan wachten. Als je bijvoorbeeld over 10 minuten moet vertrekken. Als je eten op het fornuis staat. Als je kinderen in bad zitten. Als je over een kwartier bezoek verwacht. Als een van je huisgenoten treuzelt voordat je kunt vertrekken.


In die 'verloren' minuten kun je natuurlijk even gaan zitten (is ook fijn, en nodig), maar ongemerkt kun je in die tijd best veel werk verzetten. 
Klusjes die, wanneer je ze opspaart, samen toch gauw een aantal uren in beslag nemen. Ik ruim bijvoorbeeld liever iedere dag 5 minuten op, dan dat ik aan het einde van een week een half uur aan de bak moet. Voor mij heeft dit principe iets magisch. Vijf minuten voor een klusje vind ik helemaal niet erg, maar een halve dag alleen maar huishouden, daar loop ik niet bepaald warm voor.


Als je er over nadenkt, kun je tussendoor best veel doen. Bijvoorbeeld de vaatwasser leegruimen als het eten opstaat, of even de planten water geven, snel een rondje opruimen, of de wasmachine aanzetten.

Als je eenmaal die knop in je hoofd 'om' hebt, zie je eindeloos veel mogelijkheden. Net als ik hier beschreef zit 'm daar de clou, het vereist het een andere manier van denken.

En in wachten ben ik toch niet zo'n ster, dus heb ik mooi twee vliegen in een klap.

De bedden verschonen terwijl de koters in bad zitten (natuurlijk pas in de leeftijd dat ze niet zomaar meer kopje onder gaan... je snapt het principe...). 


Als je zo dagelijks een aantal klussen tussendoor doet, blijven voor de wekelijkse schoonmaak alleen de echt grote klussen over. En de tijd die je overhoudt kun je mooi aan iets anders besteden, bijvoorbeeld aan luierikken...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...