donderdag 21 februari 2013

Nieuwe zomergarderobes, oftewel de kledingwissel

Nu de eerste zonnestralen af en toe voorzichtig om het hoekje komen piepen, wordt het weer langzaam tijd om de zomergarderobes te gaan inspecteren. Hoezo, tijd zat, zou je zeggen, maar wie zoveel mogelijk centen in de knip wil houden moet op tijd beginnen. Regeren is vooruitzien.

De eerste jaren met kinderen (toen nog eentje), kwamen we om in de kinderkleertjes. Mijn inkoopbeleid was niet bepaald economisch, en leidde tot een heleboel 'losse flodders' in de kast (kleren die nergens bij passen, en dus niet gedragen worden). Na enkele jaren worstelen hiermee heb ik een vrij aardige methode ontwikkeld, waarmee ik relatief eenvoudig een goede basis-garderobe kan samenstellen. En die is als volgt:

Eerst stel ik per kind een lijst samen, van items die minimaal in de kast moeten liggen. Van jas tot slippers, en van ondergoed tot gymschoenen. Bij ons verschilt dit per kind, ze hebben ieder hun eigen activiteiten, eigenaardigheden en voorkeuren (nee, echt geen broeken, mama!).
Ik houd de aantallen vrij krap, want ik ken mezelf: op de kledingbeurs kom ik vanalles tegen wat ik echt niet kan laten liggen voor die prijs, en zo komen er vanzelf nog een aantal stuks bij.
En bovendien: wat je tekort komt, is zo bijgekocht. Beter dan teveel.

Daarna meet ik de kabouters op, aan de hand van de lengte schat ik in met welke maat ze het komende seizoen (hopelijk) doorkomen.

Vervolgens ruim ik eerst de kast van de oudste uit (onder schooltijd, dat is lekker rustig). Ik verdeel de kleren over een aantal stapels:
- pas nog goed
- past nog net
- nog passen (ook de items die ik op eerdere beurzen op de groei heb gekocht)
- winterkleding (telt niet mee voor de zomergarderobe)
- te klein, schuift door naar volgende kabouter
- verkopen of weggeven
- naar de textielbak
(tip: neem bakken of tassen die je labelt met een briefje)

De 'nog passen'-stapel wordt uiteraard eerst gepast voordat ik verder ga, en verdeeld over de andere stapels.

De volgende stap is om de items van de 'past nog goed'-stapel af te strepen op de lijst, en vervolgens een boodschappenlijst te maken met items die nog nodig zijn, met omschrijving van kleur e.d. en de juiste maat.
Zoals bijvoorbeeld: roze t-shirt voor bij bloemetjes rok, maat zus-en-zo.
De 'past-nog-net' beschouw ik als extra, dat kan immers elk moment te klein worden.

Dan begint de hele actie opnieuw bij de kast van kaboutertje nummer 2. Na het passen van de 'nog passen'- stapel plus de 'doorschuif'-stapel eindig ik ook hier met een boodschappenlijst.

Dan is het tijd om te plannen. Een aantal dingen koop ik nieuw, zoals t-shirts voor de oudste (schuiven toch door), ondergoed, schoenen, sokken, badkleding en leggings. Ook maak ik een aantal dingen zelf, zoals bijvoorbeeld rokjes. De rest komt op de lijst voor de kledingbeurs.
Wat ik daar vind, streep ik af. Wat verder nog nodig is zoek ik bij elkaar op Marktplaats, of koop ik bij gebrek aan tweedehands toch nieuw.

Wat altijd een uitdaging blijft, is het maken van combinaties. Bij jongens zal dit misschien wat gemakkelijker zijn, maar voor meisjes vind ik het soms best moeilijk. Ik probeer daarom zoveel mogelijk eerst de rokjes en broeken te kopen, en later pas de t-shirts. En bij het kopen van die rokjes en broeken probeer ik vooraf al te bedenken wat er ongeveer bij zal moeten, en of die kleuren momenteel wel te koop zijn in de winkel.

Daarom begin ik zo vroeg; met een beetje mazzel ligt zo voor het eerste warme weer een goede basis in de kast, voor niet al teveel geld. En zijn ze weer helemaal het mannetje (of vrouwtje in dit geval).



1 opmerking:

  1. goed tips!
    Hier ook altijd zo'n "rommelige" garderobe met dingen die net niet bij elkaar passen... dom dom... ik ga jouw methode er eens op los laten!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...