woensdag 24 oktober 2012

Gaat ander inkoopbeleid tijd en geld besparen?

Het loopt qua planning een beetje spaak in huize Green. Weer eens teveel ballen in de lucht, en dit heeft helaas ook zijn weerslag op de uitgaven voor boodschappen. Daar heb ik iets op bedacht, het plan is als volgt: in plaats van wekelijks een menu maken en boodschappen doen, ga ik het proberen maandelijks te doen. Niet met een tot op de dag afgemeten menu, maar met een aantal maaltijden per week om uit te kiezen, plus een aantal halfopen opties, waarbij bijvoorbeeld de groente nog in te vullen is. Dan hoef ik wekelijks alleen nog voor de verse producten te zorgen.

Het idee is dat je dan niet wekelijks steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden (naast te tijd die je bespaart met naar de winkel gaan), want daar gaat ongemerkt toch best veel tijd in zitten. Het plan is deze maandmenu's te bewaren, dan kan ik er later nog eens op terug grijpen.

Voorraad voor een maand moet je natuurlijk wel kunnen herbergen. Voor dat doel heb ik een tweedehands buffetkastje op de kop getikt, wat in de bijkeuken kan staan. Niet te diep, niet de ondiep, precies goed om alles overzichtelijk neer te kunnen zetten, zonder dat er iets in de vergetelheid raakt. Gelabelde pastic bakken zorgen ervoor dat het kleine spul bij elkaar blijft.

Voor het opstellen van de boodschappenlijst heb ik een tip van Teunie gebruikt: een lijst maken met artikelen die je doorlopend gebruikt, en hierbij invullen hoeveel je maandelijks nodig hebt. Als het tijd is om boodschappen te doen, hoef je alleen te inventariseren wat je nog hebt, aftrekken van wat je maandelijks nodig hebt, en klaar is je lijst.

Ik heb de lijst nog uitgebreid met in welke winkel ik het artikel wil kopen, plus de bijbehorende prijs. De afgelopen weken heb ik alle bonnetjes bewaard, en daaruit blijkt dat sommige artikelen in de ene winkel bijna de helft kosten ten opzichte van een andere winkel. Dat is op zich geen nieuws, maar het is ook wel eens andersom. Doordat ik maar 1x per maand ga, kan ik alles mooi halen in de winkel waar het artikel het goedkoopste is.

Ik heb de lijst in excel gemaakt, en kan de aantallen dus eenvoudig vermenigvuldigen met de prijs, en optellen. Mocht het totaal dan boven budget uitkomen, kan ik nog wat luxe artikelen schrappen.

Het plan is dus klaar, nu de eerste maand nog, in november ga ik ermee beginnen. Ik ben erg benieuwd of het iets gaat opleveren, en zo ja hoe veel!



5 opmerkingen:

  1. Succes! Ik ben ook heel druk geweest met het bekijken van de uitgaven...(zie www.viecasaniere.blogspot.com) In oktober had ik mijn "boodschappenbudget-uitdaging"!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook benieuwd!

    Klinkt als een goed plan.
    Wij zijn ook bezig om een soort lossig weekmenu (met 2 weken tegelijk) te hanteren, in de vorm van een klein briefje met 10-12 mogelijke gerechten, waarvoor dan ook alles in huis is.

    Tot nu toe lijkt het goed te gaan (hoewel we de helft van de tijd dingen koken die niet op het lijstje staan... LOL!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je controle op de berichten maakt het trouwens erg moeilijk om te reageren!

    De tekens zijn hier bijna onleesbaar en dan moet je alles meerdere keren intikken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het even meldt, dat had ik helemaal niet in de gaten! Ik heb eigenlijk nooit naar die instellingen gekeken... Heb de wachtwoord verificatie er afgehaald, hopelijk gaat het nu beter. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  4. Wat een leuk blog heb je. Ik ben nog lang niet uitgelezen.
    Alle bespaartips spreken me aan.
    Ik ben van plan om te gaan proberen per week een laag budget te hanteren. Zo zet ik mezelf wat meer op scherp om heel bewust m'n (week)inkopen te gaan doen (op=op)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...