zondag 30 september 2012

De volgende stap

Het was even stil aan het front. Als ik niet mijn huisgenootjes aan het verplegen was, was ik zelf wel in de lappenmand, dus vandaar. Maar dan heb je ook wel weer tijd voor zelfreflectie, elk nadeel heeft z'n voordeel.

Ongeveer een jaar geleden schreef ik dat ik teveel ineens wilde veranderen, maar dat dat best lastig is omdat je snel in je oude gewoontes vervalt. Ik besloot toen om me eerst te focussen op duurzamer eten en boodschappen doen, je moet tenslotte ergens beginnen.
Inmiddels eten we veel bio (voor zover dat hier verkrijgbaar en te betalen is), eten we minder vlees en laat ik voedsel met veel kilometers en bewerkt voedsel zoveel mogelijk links liggen. Ik let op verpakkingen, toevoegingen en probeer zo min mogelijk weg te gooien. En hoewel onze mini-moestuin geen volledige maaltijden oplevert, heb ik wel sla en tomaatjes kunnen oogsten, het begin is er. In een klein jaar tijd is er dus al best veel veranderd.

Daarnaast heb ik geprobeerd om niet meer dan 100 euro uit te geven voor een zomergarderobe. Niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook omdat je dan tweedehands moet kopen, wat weer beter is voor het milieu.
Dat was best een uitdaging, omdat ik erg veel nodig had. Niet alleen kleren voor hoogzomer, maar ook voor 'tussenin' dagen. Maar het is gelukt! Ik heb een aantal tweedehands rokjes en jurkjes gekocht, en nieuwe t-shirts. Kan ik weer jaren mee vooruit, want slijten doet het niet in de Nederlandse zomers...

Het wordt tijd voor de volgende stap, en aangezien de winter voor de deur staat lijkt het me een goed idee om me te gaan concentreren op energieverbruik. Dus: meterstanden bijhouden, en van daaruit verder speuren naar energie slurpers (wordt vervolgd...)

Daarnaast hadden Mr. Green en ik ons voorgenomen om in oktober te gaan proberen zo min mogelijk uit te geven, om uit te vinden wat we kwijt zouden zijn aan de absolute basis behoeften. Nu lees ik net op allerlei blogs dat het Buy Nothing New maand is, dus dat komt goed uit!
Doe je ook mee, of heb je tips? Ik hoor het graag!




3 opmerkingen:

  1. Ik vind de foto zo prachtig bij je verhaal! Ook ik ga in oktober op mijn budget letten! Ik ga proberen maximaal 40 euro per week uit te geven aan 'normale' boodschappen! Mijn ervaringen kan je lezen op www.viecasaniere.blogspot.com!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste tip ooit : niet naar een winkel gaan, alleen als het echt niet anders kan!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...