dinsdag 10 januari 2012

Zelfgemaakte zeep en zuurdesembrood update

Een hele tijd geleden heb ik zeep gemaakt. Omdat het verzepingsproces niet zo snel leek te gaan als eigenlijk zou moeten, heb ik de zeep voor de zekerheid een flinke tijd laten liggen, 4 maanden in plaats van de voorgeschreven 6 weken. Deze week hebben we 'm getest, en dit is het oordeel:

- Het schuimt goed, daar is niks mis mee.
- Ik mis wel een lekker geurtje. De volgende ronde ga ik zeker experimenteren met een geurtje, maar ik denk dat deze zeep prima geschikt is om schoonmaakmiddel mee te maken.
- Tot nu toe nog geen schrale handen, dus trek ik de voorzichtige conclusie dat het redelijk mild is voor de huid.
Al met al geen slechte score voor een project waarvan ik dacht dat het ging mislukken.

Op sommige stukken zeep zijn wat bruine vlekjes ontstaan. (Niet te zien op de foto helaas, dit is een foto van net na het maken). Wie o wie kan mij vertellen waar dat aan ligt? Ik kon de stukjes wel wegsnijden, dus er is geen man overboord, maar ik ben benieuwd waar het aan ligt...




O en by the way is het ook eindelijk gelukt om zuurdesembrood te maken. Na mijn beschreven mislukte pogingen heb ik nog een stuk of 3 pogingen gedaan, en nu is het eindelijk gelukt! Het recept staat op mijn kookblog, en dit is het resultaat, goed he?

2 opmerkingen:

  1. Wat ziet die zeep er mooi uit! Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, dus kan helaas niets zeggen over plekjes... Kan het niet soort roest zijn ofzo? Ik kan me voorstellen dat dat nog wel te vinden is op stukjes zeep die een tijdje in de badkamer oid hebben gelegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ik vroeg me nog wel eens af hoe het met de zeep afgelopen was, het zag er zo mooi uit! Kan je helaas niet helpen wat de vlekjes betreft...

    Je brood ziet er heerlijk uit, ga gauw even naar je kookblog!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...