dinsdag 3 januari 2012

Maak gebruik van de Toeslagen!

Toevallig las ik laatst iets over het kindgebonden budget, een toeslag die je via de Belastingdienst kunt aanvragen, net als de zorgtoeslag. Ik dacht dat we er niet voor in aanmerking zouden komen, vanwege een te hoog inkomen. Maar toen ik verder las, zag ik dat ze naar het verzamelinkomen kijken. Ja, dat is even een ander verhaal. Dat is dus je inkomen minus je aftrekposten, en in ons geval (koophuis) betekent dat dat we wel in aanmerking kunnen komen hiervoor. Da's erg mooi!

Gelijk maar even naar eventuele zorgtoeslag gekeken, zelfde verhaal. Nog mooier! En het gaat niet om een flauw bedrag hoor, over 2011 zouden we voor de twee toeslagen samen nog ongeveer €1.250 moeten ontvangen. Dan gaan we de voorgenomen €5.000 sparen in 2012 wel halen, want voor 2012 vraag ik het natuurlijk ook aan. Hebben we de helft gewoon al binnen...

Wel jammer dat het niet duidelijk gecommuniceerd wordt dat het om je verzamelinkomen gaat, en dat je daar pas in de proefberekening achter komt. Dan hadden we er in de afgelopen jaren ook gebruik van kunnen maken. Maar helaas kun je niet meer aanvragen voor jaren voor 2011.

Ik houd even een slag om de arm, want het lijkt te mooi om waar te zijn. Zo gauw de jaaropgaven binnen zijn ga ik maar gelijk de aangifte maken, dan weten we snel waar we aan toe zijn.

Moraal van het verhaal: kijk even op toeslagen.nl, wie weet kom je wel ergens voor in aanmerking, waar je nog geen gebruik van maakt. En nu kun je ook nog voor 2011 aanvragen.

3 opmerkingen:

  1. Dat is zonde om te laten liggen idd! Je krijgt nog een heel aardig bedrag, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mooi bedrag zeg! Wij komen er volgens mij niet voor in aanmerking, ik neem tenminste aan dat de accountant het anders wel gezegd had. Maar ik ga toch even kijken, voor de zekerheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is me een bedrag! Ben zeer benieuwd, bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...