vrijdag 4 november 2011

De automatische piloot

Ons hele Green-family-gaat-groener-leven-idee komt in principe neer op een ding: het veranderen van gewoontes. Maar helaas is dat niet zo simpel als ik had gedacht.
Het merendeel van onze handelingen gebeurt op de automatische piloot, wat als voordeel heeft dat je jezelf energie bespaart bij regelmatig terugkerende acties. Het is bijvoorbeeld wel praktisch dat je niet iedere dag hoeft na te denken over welke weg je het beste kunt nemen om thuis te komen.

Maar dat automatisme maakt het nou net zo lastig om bepaalde gewoontes af te leren. Hoe langer je iets altijd op dezelfde manier doet, hoe langer het duurt om die gewoonte af te leren.
En dus ook: hoe vaker je af en toe de mist in gaat. Van die kleine baal-momentjes, zoals toen ik een paar dagen geleden mij boodschappen uitpakte, en me afvroeg waarom ik in godsnaam van die voorverpakte stukjes peperkoek had meegenomen voor onze kabouters. Terwijl ik gewoon een stuk kan afsnijden van het grote (en goedkopere) stuk wat we al hebben, wat ook nog eens minder afval oplevert. Zucht. Het lezen van etiketten en bedenken hoeveel kilometer een bepaald artikel heeft afgeleid, leidt de aandacht dus blijkbaar weer af van het zero-waste criterium. En het feit dat ik niet de hele dag de tijd heb om mijn weekboodschappen te onderzoeken is natuurlijk ook een beperkende factor.

Leermomentje: veranderen is leuk, maar teveel ineens willen is niet handig. Prioriteiten stellen dus, en de tijd nemen om dingen bewust te doen.
Ik ga beginnen met het punt waar voor mijn gevoel voor ons het meeste te 'winnen' valt: het (verder) veranderen van onze eetgewoonten. Minder voedselkilometers, minder vlees, zoveel mogelijk bio en zo min mogelijk bewerkt voedsel. Ik kan wel wat tips gebruiken, dus als je ze kwijt wilt...

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het nog steeds lastig om bio en minder voedsel-kilometers te combineren, zucht! Het biologische voedselpakket bevalt heel goed maar laatst zat er sla uit Spanje in. Ik wil eigenlijk geen sla in de herfst/winter en zeker niet uit Spanje, alhoewel de bioboeren daar natuurlijk ook een afzetmarkt nodig hebben. Gelukkig komen de meeste groentes uit Nederland maar zo ongeveer alles komt uit het Noorden. Zitten er in Limburg geen boeren dan? Blijkbaar niet want een lokaal pakket kan ik nergens aankomen. Maar ik ga wel naar de lokale slager en bakker, maar ja, die zijn weer niet bio. Het blijft lastig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. babystapjes maken totdat dat je eigen is en dan weer de volgende babystap maken, anders gaat het niet lukken, succes je zal zien dat het je veel zal opbrengen, energie, rust en gezondheid, geniet ervan, heb net 2 groene smooties op als ontbijt ( ook zo iets, haha ), liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt niet altijd mee. Net als bij Jolanda zit er in ons bio groenten/fruitpakket ook vaak iets van ver over de grens en dat wil ik eigenlijk niet. Verpakkingen weren is ook erg lastig. Zelfs bij de natuurwinkel zitten zaken verpakt in plastic. Als gezin moet je er ook in groeien. Zo zei mijn man laatst uit zichzelf dat hij wel minder vlees wil gaan eten (als verstokte vleeseter!) Nu eten we al weinig vlees maar het mag dus nog minder. Dat zijn ontwikkelingen die soms langzaam gaan, maar wel heel overdacht. En dan hebben ze ook meer kans van slagen.
    Alles op zijn tijd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij eten de laatste tijd veel minder vlees. Ik vervang het bv door champignons, vleesvervangers of laat t helemaal weg. Spaart dieren, geld en gezondheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij ben je gewoon hardstikke goed bezig, zeker omdat je jezelf de ruimte geeft om stapsgewijs dingen te veranderen.

    Elke nieuwe gewoonte die je jezelf aan wilt leren(dus elk stapje) schijnt 30 dagen nodig te hebben om echt in te zinken.

    Tips mbt het eten:
    - Eet seizoensgroenten (is ook het goedkoopst en reist het minst).
    - Neem 1 voedingsmiddel (wat je veel gebruikt)per keer onder de loep.
    - Bepaal waar je mee wilt beginnen mbt minder vlees. Ik heb mezelf bijvoorbeeld als doel gesteld om minimaal 3 dagen per week vegetarisch te eten. Dat is hier heel goed haalbaar. Loopt dat vlekkeloos, dan kan er een dagje bij.

    Qua no waste misschien niet echt passend, maar als je dan toch dingen in pot of blik koopt, laat er dan maximaal 2-3 ingrediënten inzitten (bv: tomaten, zout). Alles wat teveel bewerkt is valt dan automatisch af, terwijl je toch nog een heleboel dingen overhoud.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...