woensdag 9 november 2011

Dag 4: over duurzaam eten

Vandaag was de dag van het voedsel (en niets nieuws kopen, en geen afval maken, en klimaatvriendelijk reizen). Op het menu vandaag: hutspot met pastinaak en ouderwetse sukadelappen, met als toetje zelfgemaakte appelmoes.

Niets nieuws kopen is niet gelukt, ik heb voor een van de kabouters alvast snowboots gekocht, want vorig jaar moest ik in de sneeuw stad en land aflopen, en dat wilde ik dit jaar graag voorkomen. Geen afval maken blijft lastig, vooral verpakkingen van voedsel. En lekker alles op de fiets gedaan, ook een heleboel boodschappen (in mijn kratje), het was trouwens heerlijk weer.

De hutspot was heel eenvoudig maar erg lekker: net als 'gewone' hutspot, maar de helft van de wortel vervangen door pastinaak, net even anders. Wel vlees vandaag, maar dat heeft te maken met het feit dat ik onze reserve diepvries aan het leeg eten ben, zodat we die uit kunnen zetten (morgen is de dag van de energie...) Het vlees had ik op een ander moment gemaakt (sudderen doe ik altijd voor minstens 3 maaltijden tegelijk, anders vind ik het teveel moeite en daarnaast scheelt het ook energie) en dat moest dus uit de diepvries.

Het is in de supermarkt wel verleidelijk om een zakje gesneden hutspotgroenten te nemen (als je niet voor bio of zero waste gaat), maar eigenlijk valt het zelf snijden best mee. 

Onze oudste kabouter heeft genoten van het appelmoes maken, ze mocht ook meehelpen. Met een kindermesje heeft ze de door mij geschilde en in partjes gesneden appels, met uiterste precisie in kleine stukjes gesneden. En als je zo hard hebt gewerkt heb je natuurlijk geen geduld om te wachten tot het is afgekoeld, en smikkel je lekker vast een bakje warme appelmoes naar binnen...


5 opmerkingen:

  1. Ik ben ook van de stamppotten en de hutspotten, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker! Wij hebben vd week ook al boerenkool en hutspot op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bleh, kant-en-klaar gesneden hutspot groenten smaken toch nergens naar. Ik vind het ook altijd wel wat werk maar de smaak is toch stukken beter!
    Pastinaak erdoor is ook wel een idee. Manlief opperde dat al deze week maar ik durfde het niet aan. Maar dat gaan we de volgende keer toch maar eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens nog bedankt voor je berichtje, ik zat er al even over te denken om daar binnenkort een blogje aan te wijden, dus die gaat er nu zeker komen. Ik kreeg de vraag al eerder, dus hopelijk hebben andere bloggers er dan ook iets aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...