zondag 6 november 2011

Dag 1 van de No Impact Week, en kekke kniestukken

Vandaag is de No Impact Week begonnen. Het thema van vandaag is consumeren, zo min mogelijk welteverstaan, en de bijbehorende opdracht is om deze week niets nieuws te kopen.
Op zondag zijn in onze woonplaats de winkels gesloten, dus we hadden (in ieder geval vandaag) een makkie.

Een deel van de opdracht was om een lijstje te maken met wat je deze week 'moet' kopen, en om naar aanleiding daarvan te bekijken wat je kunt uitstellen, en voor welke items je een (tweedehands) alternatief kunt bedenken.
Ik kan onze inkopen deze week wel een heel eind beperken tot voedsel denk ik, maar om toch het gevoel te hebben om 'goed bezig' te zijn vandaag, heb ik (eindelijk) een krat bevestigd op het bagagerek van mijn fiets. Dat was tot op heden nog niet in gebruik door een fietszitje voorop, maar dat kan er nu wel af, en als het een beetje meezit hoef ik zo minder vaak de auto te pakken voor de boodschappen.

In het kader van niets kopen heb ik mijn rustige zondagmiddag besteed aan het redden van een kinder-spijkerbroek met een gat in de knie, die anders in de kledingbak zou zijn beland. En aangezien ouderwetse kniestukken 'stom' zijn, heeft deze moeder iets anders bedacht: kekke kniestukken (al zeg ik het zelf). Het ging als volgt:

Met neme: een spijkerbroekje met gat in de knie:

Plus een reststuk spijkerstof van een ander oud kledingstuk, papiertje, papierschaar, stofschaar, stuk Vliesofix, strijkbout en strijkplank, naald, kleermakerskrijt, dik garen in een leuk kleurtje. Zilver had eigenlijk mijn voorkeur, maar aangezien we deze week niks nieuws kopen werd het fuchsia.

Het gaat trouwens een beschrijving worden voor meisjes-kniestukken. Voor jongens kun je natuurlijk een andere vorm en kleur nemen.

Vouw het papiertje dubbel, en teken vanaf de vouw een half hartje en knip het uit. Nu heb je een symetrisch hartje met een vouw in het midden. Check of het hartje het juiste formaat heeft.

Als het het juiste formaat heeft, knip je het hartje tweemaal zonder naadtoeslag uit je stuk spijkerstof. Vervolgens knip je een randje van een halve centimeter tot een centimeter (afhankelijk van wat je mooi  vindt) van het papieren hartje af.
Vervolgens teken je het kleinere papieren hartje 2x over op de Vliesofix en knip je het uit (met je papierschaar).
Dan leg je de Vliesofix hartjes in het midden van de spijkerstof hartjes (aan de verkeerde kant), en strijk je ze vast. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van de Vliesofix. Als het is afgekoeld, kun je het papier eraf halen. Leg de kniestukken nu zoals ze moeten komen op de broek, en strijk ze vast. (Zie weer de gebruiksaanwijzing).

Leg het kleine papieren hartje op een kniestuk, en teken de omtrek om met kleermakerskrijt (of iets anders wat goed zichtbaar en uitwasbaar is).



 
Naai de hartjes nu vast aan de broek met een stiksteek (grote steken). Je naait nu langs het geplakte deel op, het randje zit los. Met een beetje geluk gaat dit in de was rafelen, zodat je een rafelrandje krijgt.

En zie hier mijn eindresultaat:


  




4 opmerkingen:

  1. Grappig gedaan hoor! En zo hoef je niet een hele broek weg te gooien, terwijl er in feite maar een klein stukje van kapot is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg, dat is een heel hippe broek geworden! Die monstertjes zijn trouwens ook heel grappig!
    Succes verder met No Impact-en!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat monstertje.
    Bij mijn kinderen werkt alleen plakken met vlisofix niet, ik moet het echt vastnaaien (met machine) anders valt het er zo weer vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Eva,
      de hartjes zijn inderdaad vastgenaaid (zie laatste foto), want anders gaat het inderdaad niet werken!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...