zondag 7 augustus 2011

'restjes fruit' jam en lavendel

De eerste bramen zijn gesignaleerd, maar het waren er helaas nog niet zo veel. De meesten zijn nog groen. Enthousiast aan het plukken geslagen, maar helaas kwamen we niet verder dan een klein zakje. Ook met vlierbessen schoot het nog niet zo op.

Omdat ik toch wel heeel erg trek had in zelfgemaakte bramenjam heb ik alles wat ik kon vinden bij elkaar in de pan gegooid: bramen, vlierbessen en achter in de koelkast vond ik nog een paar aardbeien. Geleisuiker erbij (ik gebruik altijd 3:1 geleisuiker, d.w.z. 3 delen fruit en 1 deel geleisuiker i.p.v. 1:1, dan wordt 'ie niet zo zoet), en enkele minuten later hadden we zo toch nog 2 hele potten jam. De combinatie is dus eigenlijk per toeval ontstaan, maar blijkt heel erg lekker!

Een tijdje terug heb ik een jamtrechter gekocht, dat bleek een prima investering. Scheelt een hoop tijd en geknoei.

De lavendel was zo over het looppad gegroeid dat hij wel gesnoeid moest worden. Heb er een bosje van gemaakt, om later te gebruiken voor bijvoorbeeld zeep of geurzakjes. Volgens mij kun je er nog veel meer leuke dingen mee doen, ik zal er eens in duiken. Iemand nog leuke tips?

3 opmerkingen:

  1. Ja.. heb ik! Kijk maar ;o)

    http://mamassimplelife.blogspot.com/2011/07/lavendelkoekjes.html

    Smakelijk!

    (en heel erg bedankt voor je lieve reactie)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lavendelhoning en lavendelsuiker of voor de was: lavendelwater. Of je eigen haarlotion maken.
    Hier bij ons zijn de vlierbessen nog groen. Mixen van bessen en bramen zijn heel lekker, dan heb je gewoon bosvruchtenjam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk idee, en zo'n trechter is misschien ook niet zo gek ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...