woensdag 10 augustus 2011

ouderwets leuk: kinderpret met brooddeeg

Tja, wat moet je toch doen op een regenachtige middag, met kinderen die al heeeel lang vakantie hebben en zich stierlijk vervelen? Nou: kleien met brooddeeg!
Ik herinnerde me opeens dat mijn oma dat vroeger wel eens voor me maakte, we maakten er hele kunstwerken mee.

Na wat zoeken vond ik het recept: je maakt een deeg van 1 kopje zout, 2 kopjes bloem en 1 kopje water. Ik heb overigens iets minder water gebruikt. En vervolgens kleien maar! Als gereedschap hebben we de deegroller gebruikt, uitsteekvormpjes, een mes, sate-prikkers en een rietje.

De maaksels moeten een tijdje bakken in de oven (bakpapier is wel erg makkelijk), op relatief lage temperatuur, anders wordt het bruin. Wij hadden stukken van diverse diktes, en het is allemaal goed gaar geworden bij een half uurtje op 150 graden. Bij erg dikke stukken zou ik 45 minuten op 100 graden proberen.

Als het afgekoeld is kun je het verven, hiervoor hebben we restjes acrylverf gebruikt uit een gekregen knutselpakketje.  Als je het lang wilt bewaren moet er eigenlijk een laagje vernis over heen, anders trekt het zout vocht aan. Dat moeten we nog doen, we hebben een flesje geleend. Of ikzelf eigenlijk, het is vies spul dus geen kinderklusje.

Een middag dikke pret dus met o.a. dit als resultaat:

3 opmerkingen:

  1. Gezellig zo deegkleien, op de PSZ gebruikten we ook vaak brooddeeg om met de ukjes te kleien. Hoefde je als vrijwilliger niet zo op te letten of de klei niet per ongeluk in de mondjes werd gestoken.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat deed ik vroeger ook! Het is een leuk poppetje geworden zeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...